Tuesday 12 August 2008

Aku dan Kawan2

Oi! Semenjak dua menjak ni aku berhijrah ke tempat kerja baru ni, memang langsung xde masa nak menulis kat blog ni. Kerja terlalu byk. Berbeza dr tmpt lama aku tapi aku still happy dgn suasana baru. Aku cuma nak kupas kenangan aku dgn kawan2 masa zaman bujang dulu. Ermmm... kembali... pada petak pertama! Dari tak kenal slee, an, feek terus jadi sahabat handai yg pernah aku berkawan. Dari angah, awe dan toyol duduk meja lain sampai lepak sekali. Itulah kawan2 aku. Dari jarang syampu rambut sampai la tiap2 hari syampu rambut. Dari Kancil 850 ke Satria 1.3 hinggalah Saga 1.3. Aku masih berkawan dengan mereka. Dari diorg tak suka aku, boikot aku, kutuk aku sampailah aku kutuk diorg balik. Hahahahahaha. Diorg best beb! Sampai sekrg la... ada jugak yg terputus hubungan tapi still lagi kamcing.

Mulanya aku berkawan dgn slee, an, feek... masa tu diorg berpindah ke studio sebagai tempat teduh mereka. Aku ingat lagi aku pggil slee, feek dan an bergelar Abg! Gempak beb! Memang kitorg kaki lepak dari pukul 4 ptg sampai la 6 pagi. Tempatnya bernama Hussein (kedai mamak). Pukul 4 lepak kedai pakdin... pukul 6 lepak tapah pastu dr pukul 7 hinggalah subuh lepak Hussein lak. Zohor ke, Asar ke, Maghrib ke, Isyak dan subuh... semuanya terbabas. Pernah sekali Hussein tutup, kitorg megagau nak cari tmpt lepak. Terpaksalah lepak kat parking area depan Westar, atas jalan tu. Gilalah! Yang aku tau masa tu yg pakai kereta cuma ahciep jer. Kancil 660cc. Yg lain semua motor. Aku lagi la, cuma ada helmet steng dalam beg aku. Itu helmet sape errkkk? Najib pun xde motor, cuma mampu dgn bas hijau dr Selayang.

Pakcik? Dari jauh aku tau motor dia akan muncul. Bunyi pun dah cukup tau. Siap betting tu. Aku pernah cakap dgn slee, lu dtg jer Hussein pukul berape pun... budak2 mesti ada. Tapi kitorg tak pernah makan kat hussein, cuma minum jer. Itu pun kdg2 tak berbayar. Layan betul citer ni. Dari An digelar Gay, sampaila dah ada anak dua. Sekarang sape Gay? An ke? Masa tu zaman harga murah. Minum murah... makan murah... Tu pasal kami semua kat Melawati memang dah jadi rakyat situ. Dari anak tauke Westar kecik sampai la besar panjang. Aku panggil tauke Westar tu MANTAT! Kitorang tak kaya, tak berlagak tapi kitorg senang. Kalau susah sama2 susah, kalau senang semua mesti rasa senang.

Kitorg pergi cherating pun naik van sudin. Evil beb! Gear ada 4 jer, ko bygkan kitorg redah bukit tinggi kat highway karak tu. Setiap Aidilfitri, aku, nizam, sudin, kapi, jeep, pakcik mesti berjalan punya. Tempat favourite kitorg semestinya MUAR! Raya rumah slee, rumah an, rumah usop, rumah shukor... lepak tanjung, makan durian. Oh! sebelum tu mesti jalan2 kat Kuala Pilah, rumah ayip. Tidor kuala pilah 2 hari, tidur muar 3 hari. Masa tu minyak masih lagi RM1.35 seliter. Masa tu gua kerja kat PTS, taip2 tahun mesti ada bonus. Mana tak raya sakan. Shopping dah tentu dgn sudin, nizam, jeep, slee, feek, an. Tapi yg best, kalau jalan mana2 pun, last sekali mesti makan kat melawati. Itulah dia keistimewaan Melawati dan kawan2 aku.

Ingat lagi Taufik menang kuda hampir 800++. Taufik bagi duit raya utk shopping beb! Ermmm... Kalau nak citer pasal kawan2 aku... sudah pasti tak habis. Itulah dia... Jeep, slee, nizam, an, sudin, joe, pejai, abin, feek, usop, ayip, pakcik, pisang, kitek, ateck, shukor, yus, wan beruang, ahciep, awe, angah dan toyol... maaf kalau aku ada tak sebut nama kawan2 aku. Sape yg kenal aku, itulah kawan aku. Sampai la sekrg... aku berkahwin dgn isteri tercinta lin dan dianugerahi anak yg aku sayang Lu'lu' Dhia Damia. Aku masih berkawan dgn mereka... dan mereka lagilah yang masih berjuang dgn aku hingga aku tua. Insya'allah. We are warriors! Long live Rock n Roll.

p/s: Kawan tetap kawan, berkawan biar seribu... cinta hanya satu. Kasih hanya satu. Terima kasih ya, Allah!

No comments: